..

Shia Upload

به لينكستان وبلاگهاي افغانستاني خوش آمديد

مهدی خادمی هستم ، تبعه افغانستان و ......... .
نظرات شخصی بنده را در http://hazarestaneman.blogfa.com/ دنبال کنید.
اميدوارم توانسته باشيد لينك وبلاگ مورد نظر خود را مشاهده نماييد .
در غير اين صورت آدرس لينك خود را براي ما ارسال نماييد تا در اسرع وقت در سيستم ثبت شود .

وبلاگهایی که بیش از 9 ماه بروز نشوند از لیست حذف می شوند.
تارنماهاي مورد نظر بايد افغانستاني باشند.
لطفا خرابي لينك را گزارش نماييد.
آدرس ايميل: afghanbolja@gmail.com

.

47835821094594435663.jpg

لیست وبلاگ هاي بروز شده

۱۳۸۹ آبان ۱۹, چهارشنبه

دولت ايران و مهاجرين افغان


مهاجرت اتباع افغان به ايران كم كم به دهه چهارم خود نزديك ميشود . از اواخر دهه پنجاه شمسي بود كه روند مهاجرت به ايران افزايش يافت . كه علت اصلي آن اشغال افغانستان توسط نيروهاي شوروي سابق بود .
مهاجريني كه به ايران وارد شدند اغلب از قوميت هزاره و تاجيك بودند ضمن اينكه از اقوام پشتون و اُزبِك و ديگر اقوام نيز تعداد زيادي در ايران مشاهده ميشد .
هزاره ها و تاجيك ها هر دو به زبان فارسي (دري ) تكلم ميكنند كه از دلايل اصلي مهاجرت آنها به ايران بود اما هزاره ها دليل ديگري نيز داشتند و آن شيعه بودن آنها بود .
چرا كه در آن زمان اكثر مردم هزاره دوست نداشتند به اروپا و يا ديگر كشورها بروند چون مسلمان و شيعه بودن مردم و دولت ايران آنها را به خود جذب كرد .
سالها گذشت . و مردم ما هوز در ايران بودند . با اينكه شوروي از افغانستان خارج شده بود اما مشكلات ديگري گريبانگير كشور شد و آن جنگ هاي داخلي و پس از آن تسخير مملكت توسط طالبان و بعد ...................
اينها فقط براي يادآوري بود تا بدانيم هنوز در ايران مهاجر هستيم .
آيا مهاجران در كشورهاي ميزبان حق و حقوقي دارند ؟
سالها دولت ايران به مهاجرين افغان به نام مهمان مي نگريست و شايد اين فرافكني اي بود كه براي طفره رفتن از دادن حق و حقوق به افغان ها بكار ميبرد .
در سالهاي اوليه برخورد با مهاجرين بهتر بود اما هر چه گذشت برخورد ها تند تر و مشكلات پيش روي مهاجرين بيشتر شد .
البته نبايد مشكلات خود مردم ايران و تعداد زياد مهاجرين افغان را ناديده گرفت چرا كه شايد به گفته مردم ايران " نمك خوردن و نمكدان شكستن " باشد .
متاسفانه در ايران مهاجرين همچون ديگر كشورها از حق و حقوق كافي برخوردار نيستند حتي در بعضي موارد از كوچكترين حقوق بشري !
بهتر است قبل از توضيح بيشتر ابتدا نظري بسيار گذرا به ديگر كشورها درباره حقوقي كه مهاجرين دارند  بياندازيم
هر شخصي كه به اروپا و يا كشور ديگري مهاجرت ميكند و پذيرفته ميشود از حقوق تقريبا مساوي با ديگر اتباع آن كشور  برخوردار ميشود .
اگر فرزندي بدنيا مي آورند طبق قانون تابعيت آن كشور را ميگيرد . حق كار ، بيمه ، تحصيل رايگان تا قبل از سطح دانشگاه ، خريد مسكن ، دريافت انواع تسهيلات و غيره از جمله حقوقي است كه به يك مهاجر تعلق ميگيرد .
در ايران متاسفانه يك مهاجر ، حق داشتن خيلي چيزها را ندارد . مطمئنا ندادن برخي از امكانات به مهاجرين از سوي دولت ايران بخاطر مشكلات اقتصادي است كه ايران خود گرفتار آن است و چه بسا مهاجرين هم چنان انتظاري از دولت ايران ندارند .
اما يكسري حقوقي هست كه مسلما هر مهاجري  بايد آن را از كشور پذيرنده خود  دريافت كنند . حق تحصيل رايگان ، حق تردد بدون مشكل در سطح شهر و يا كشور ، استفاده بعضي امكانات شهري ، تسهيلات بانكي ، خريد خودرو و  دريافت گواهينامه ، برخورد انساني از طرف دولت و مردم آن كشور و ......................
شايان ذكر است كه مهاجران در هر كشوري دچار مشكلاتي از سوي مردم و دولت كشور مذبورهستند كه نبايد آن را ناديده گرفت و فقط ايران را در اين راستا نام برد و همه مردم ايران را نيز با يك چشم نگريست .
بايد ذكر كنم كه چند سالي است كه علاوه بر كمك هاي سازمان ملل به ايران در رابطه به مهاجرين ، مهاجرين براي دريافت كارت شناسايي و همچنين براي استفاده از امكانات شهري وجه و عوارض پرداخت ميكنند .
و اما
متاسفانه اخيرا مشكل ديگري نيز به مشكلات مهاجرين افزوده شده است كه بسيار آنها را نگران كرده و آن هدفمند كردن يارانه ها است كه حذف سوبسيد و كمك هاي دولت ايران كه به برخي از اجناس و خدمات مي دهد را در پي دارد .
با آغاز اين طرح ، قيمت ها افزايش مي يابد ( آزاد مي شود ) و اين مهاجرين هستند كه با درآمد كم خود گرفتار گراني مي شوند چرا كه به گفته دولت ، ايران به اتباع خويش كمك نقدي ميكند و بر روي آنها فشار اقتصادي وارد نمي شود .
هر چند كه در اين روزها شايعاتي مبني بر اعطاي كمك نقدي ايران به مهاجرين نيز از سوي برخي رسانه ها منتشر شده است .
 اما از سوي مهاجرين خيلي جدي گرفته نشده است و آنها متاسفانه نگران به آينده مي نگرند چرا كه نه راه بازگشت به وطن را دارند بعلت وضع بد اقتصادي موجود در افغانستان و نه اميد به ماندن در ايران را .

۴ نظر:

  1. جناب آقای خادمی
    از شما سپاسگزارم که زمینه آشنایی وبلاگ نویسان کشور عزیزما را فراهم نموده و فرصت تبادل نظر و بهره مندی از دیدگاه های همدیگر را ایجاد کرده اید.
    موفقیت تان را از خدای بزرگ آرزو می کنم.

    سبز باشیم...

    محمد رحمتی

    پاسخحذف
  2. سلام
    کار خیلی زیبایی کردین اقای خادمی
    از کجا به فکرتون رسید ؟فکر کردم مصروف درس خوندن و امادگی ارشد هستید.
    به هر صورت موفق باشید

    پاسخحذف
  3. پيشاپيش فرا رسيدن ماه محرم ، ماه پيروزي خون بر شمشير را بر
    عاشقان آن حضرت تسلیت عزض می کنیم.
    دوست محترم با احادیثی از امام حسین (ع) آپم.
    اگه آمدید حتما بخوانید و نظر بدهید.
    اگه خواستید منو در لینک باکس خود قرار دهید.
    با سپاس

    پاسخحذف
  4. آقای خادمی درود.
    کار عالی کردید.
    من هم می خواهم که وبلاگم در لینکستان در ج باشد.
    از همین طریق امکان پذیر است و یا شیوه های خاصی دارد.
    تشکر.
    بدورد.

    پاسخحذف