..

Shia Upload

به لينكستان وبلاگهاي افغانستاني خوش آمديد

مهدی خادمی هستم ، تبعه افغانستان و ......... .
نظرات شخصی بنده را در http://hazarestaneman.blogfa.com/ دنبال کنید.
اميدوارم توانسته باشيد لينك وبلاگ مورد نظر خود را مشاهده نماييد .
در غير اين صورت آدرس لينك خود را براي ما ارسال نماييد تا در اسرع وقت در سيستم ثبت شود .

وبلاگهایی که بیش از 9 ماه بروز نشوند از لیست حذف می شوند.
تارنماهاي مورد نظر بايد افغانستاني باشند.
لطفا خرابي لينك را گزارش نماييد.
آدرس ايميل: afghanbolja@gmail.com

.

47835821094594435663.jpg

لیست وبلاگ هاي بروز شده

۱۳۹۲ تیر ۱۸, سه‌شنبه

اندكي از بيوگرافي لشكر جنگوي

بعد از معرفي سپاه صحابه ، در اين پست نگاهي كوتاه به لشكر جنگوي كه انشعاب گرفته از سپاه صحابه مي باشد داريم ، در اين ميان يك سايت تخصصي ضد تروريسم آمريكايي ، جزئياتي از هويت مهمترين گروه ضد شيعه و سركرده آن منتشر كرده است .
بنا به گزارش تابناك به نقل از سايت « مركز مبارزه با تروريسم »،" لشكر جنگوي "  يك گروه شبه نظامي فرقه اي و ضد شيعه است كه در سال 1996 به دست گروهي از اعضاي سازمان فرقه اي « سپاه صحابه پاكستان » ايجاد شد . خود سپاه صحابه در سال 1985 و در واكنش به تهاجم شوروي به افغانستان و نيز انقلاب اسلامي ايران تشكيل شده بود .
برپايه اين گزارش ، هر چند لشكر جنگوي ساختار رهبري خود را پنهان نگه مي دارد ،يكي از رهبران ارشد اين گروه ، فردي بنام « ملك اسحاق »است .مركز مبارزه با تروريسم در گزارش خود به پيشينه اسحاق و نقش او در لشكر جنگوي و همچنين موقعيت كنوني اين گروه اشاره كرده است .
در اين گزارش آمده است كه ملك اسحاق در سال 1959 در خانواده اي طبقه متوسط در شهر « رحيم يار خان » دراستان (ايالت) پنجاب متولد شد . هر چند وي پس از كلاس ششم ، تحصيل را رها كرده و در هيچ مدرسه مذهبي نيز تحصيل نكرده ، نزديكان او گفته اند وي بشدت تحت تاثير افكار « مولانا حق نواز جنگوي » روحاني تندرو و پايه گذارسپاه صحابه بوده است .
سپاه صحابه كه در سال 1985 تاسيس شد ، هدف مقابله با نفوذ فزاينده انقلاب اسلامي ايران در ميان شيعيان و همچنين اهل سنت پاكستان را دنبال ميكرد و در اين راه ، از استفاده از خشونت ابايي نداشت .
اسحاق پس از ديدار با مولانا جنگوي در سال 1989 ، رسما به سپاه صحابه پيوست و در همان سال فعاليت هاي ضد شيعه خود را آغاز كرد . به گفته نزديكان اسحاق ، وي همواره تلاش مي كرد با مطالعه متون مذهبي ، استدلال هايي براي تقابل شيعيان و اهل سنت در آنها بيابد .
اين گزارش در ادامه مي آورد ، در همين حين سپاه صحابه به مرور تحول پيدا كرد و در تلاش براي ايفاي نقشي آشكارتر در سياست داخلي پاكستان ، سرانجام به يك حزب سياسي تبديل شد .اما از سوي ديگر وارد شدن اين گروه به عرصه سياست ، درجه اعمال خشونت از سوي آن را كاهش داد. اين موضوع خشم برخي اعضا را برانگيخت و اين خشم به ويژه پس از ترور مولانا جنگوي در سال 1990 تشديد شد ، تروري كه به عوامل شيعه نسبت داده شد .
اين موارد سرانجام به تاسيس لشكر جنگوي در سال 1996 منجر شد . شماري از اعضاي سپاه صحابه از جمله محمد اجمل كه با نام اكرم لاهوري نيز شناخته مي شود ، رياض بصره و ملك اسحاق ،اين گروه جديد را تاسيس كرده و نام آن را نيز از مولانا جنگوي الهام گرفتند .
اما با وجود اختلافات ، اين دو گروه با يكديگر مرتبط باقي ماندند . در حقيقت ، لشكر جنگوي به عنوان بازوي نظامي سپاه صحابه نيز در نظر گرفته مي شود كه در مقابل « سپاه محمد » ، شاخه نظامي حزب شيعي « تحريك نفاذ فقه جعفري » قرار مي گرفت . در اين ميان هرچند سپاه صحابه ارتباط خود را با لشكر جنگوي پنهان ميكرد ، سرانجام دولت پاكستان در سال 2002 اين حزب را بدليل مشاركت در اقدامات نظامي غير قانوني اعلام كرد .
در آغاز تشكيل لشكر جنگوي ، رياض بصره رهبري آن را بر عهده داشت ولي پليس در ماه مي سال 2002 موفق به كشتن وي شد و پس از او ، اكرم لاهوري رهبري گروه را برعهده گرفت . اما وي نيز در ژوئن 2002 به دست پليس بازداشت شد و از آن زمان به بعد ، رهبري گروه آشكار نبوده است .
اما با وجود اعلام نشدن نام رهبر گروه ، باور عمومي بر آن است كه اسحاق –كه پس از تحمل چهارده سال زندان ، درسال 2011آزاد شد – هم اكنون نقش اصلي را در آن دارد و شاهد اين مدعا آن است كه تنها اندكي پس از آزادي اسحاق شمار حملات به شيعيان در پاكستان به طور بي سابقه اي افزايش يافت .
اسحاق در سال 1997 به جرم قتل ، تهديد و ارعاب بازداشت شده بود . با اين حال گفته مي شود وي از درون زندان به عنوان مغز متفكر گروه خود ، حملات سال 2009 به تيم كريكت سريلانكا را سازماندهي كرد. در اين حمله هشت تن كشته و شش تن زخمي شدند . افزون بر اين ، گزارشها حاكي از آن است كه اسحاق در سال 97 به كشتار 102 نفر اعتراف كرده بود .
با اين حال اسحاق در سال 2011 به سبب در اختيار نبودن شواهد و مدارك كافي ، از زندان آزاد شد و بلافاصله پس از آن وي پيامهايي را براي هوادارانش فرستاد كه آشكارا به معناي تهديد حملات عليه شيعيان بود .
به فاصله اندكي پس از آزادي اسحاق ، حملات به شيعيان در شهرهاي گوناگون پاكستان افزايش يافت . در اين حملات مهاجمان از تاكتيك جديدي بهره ميگرفتند ، متوقف كردن اتوبوس حامل شيعيان و كشتن همه كساني كه شيعه بودن آنها اثبات مي شد .
اما در اين ميان دولت پاكستان نيز به سبب نشان ندادن واكنش مناسب به اين رخدادها مورد انتقادهاي شديد است . دولت اين كشور سابقه تيره اي در حمايت از حركت هاي ضد شيعه يا دست كم چشم بستن بر اين حركات دارد .
يك تحليلگر پاكستاني مي گويد :«براي دولت پاكستان ، ملك اسحاق به عنوان طالب خوب طبقه بندي مي شود ، زيرا گروه وي به ارتش پاكستان حمله نميكند و آماده است دستور كار ملي و منطقه اي ارتش را پياده كند » اين در نقطه مقابل گروه « تحريك طالبان پاكستان » است كه به اهداف دولتي حمله ميكند .
از اين بالاتر آن كه استانداري پنجاب متهم است كه در دوره زنداني بودن اسحاق به خانواده وي كمك مالي ميكرده تا جلوي انجام حملات در اين استان را بگيرد .

منبع : وب سايت موعود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر