..

Shia Upload

به لينكستان وبلاگهاي افغانستاني خوش آمديد

مهدی خادمی هستم ، تبعه افغانستان و ......... .
نظرات شخصی بنده را در http://hazarestaneman.blogfa.com/ دنبال کنید.
اميدوارم توانسته باشيد لينك وبلاگ مورد نظر خود را مشاهده نماييد .
در غير اين صورت آدرس لينك خود را براي ما ارسال نماييد تا در اسرع وقت در سيستم ثبت شود .

وبلاگهایی که بیش از 9 ماه بروز نشوند از لیست حذف می شوند.
تارنماهاي مورد نظر بايد افغانستاني باشند.
لطفا خرابي لينك را گزارش نماييد.
آدرس ايميل: afghanbolja@gmail.com

.

47835821094594435663.jpg

لیست وبلاگ هاي بروز شده

۱۳۹۰ آبان ۲۹, یکشنبه

افغانستان


در پي آغاز لويه جرگه و خرافه پرستي عده اي از نمايندگان اين جرگه كه داد مردم را درآورده است درباره عدد 39 كه جاي شرمساري دارد اينگونه بنظر مي رسد كه هنوز حتي مسئولان ما به بلوغ سياسي و فرهنگي نرسيده اند و چه بسا از مردم عادي انتظار چنداني نيست. بر آن شدم كه كمتر به اخبار تلخ و ناگوار بپردازم تا انرژي منفي كمتري به خوانندگان ارسال شود البته بايد در نظر داشته باشيم كه نبايد از نقاط ضعف خود غافل شويم . در اين راستا پستي در رابطه با كشورمان تخصيص دادم تا كمي از اين مسائل دور شويم :
افغانستان با نام رسمي جمهوري اسلامي افغانستان (پشتو:د افغانستان اسلامي جمهوريت) كشوري در آسياي ميانه است كه حد فاصل آسياي ميانه جنوب باختر آسيا و خاورميانه ميباشد و پايتخت آن كابل است . همسايگان افغانستان ،پاكستان در جنوب و خاور ، ايران در باختر ، تاجيكستان و ازبكستان و تركمنستان در شمال و چين در شمال خاوري هستند.
افغانستان يك كشور محاط در خشكي است ولي در گذشته به خاطر راه ابريشم كاروانهاي بازرگاني فراواني از اين كشور گذر ميكردند . همچنين كشوري با تاريخ و فرهنگ كهن و پر بار است كه دانشمندان و شاعران گرانقدري را به جهانيان عرضه كرده است.
از چهره هاي فرهنگي كه در گستره جغرافياي افغانستان زاده شده اند ميتوان از :
مولانا جلال الدين بلخي ، خواجه عبدالله انصاري ، انوري ، عنصري بلخي ، دقيقي بلخي ، امام فخر رازي ، ابوريحان بيروني ، عبدالقادر بيدل ، امير عليشير نوايي ، عبدالرحمن جامي ، رابعه بلخي ، ناصر خسرو ، سنايي غزنوي ، كمال الدين بهزاد ، ملافيض محمد كاتب ، ابوعبيد عبدالرحمن محمد جوزجاني ، حميدي بلخي ، حنظله بادغيسي ، ظهير فاريابي ، مولانا حسين واعظ كاشفي ، شهيد بلخي ، معروفي بلخي ، ابوالمويد بلخي ، ابو نصر فارابي ، ابواسحاق فارابي ، رحمان بابا ، خوشحال خان ختك ، ابوشكور بلخي ، عشقري ، ميرغلام محمد غبار ، خليل الله خليلي ، محمد اسماعيل مبلغ و ..... نام برد .
واژه افغانستان به عنوان نام يك كشور در سال 1302هجري خورشيدي (1923م) و در قانون اساسي امان الله شاه به تصويب رسيد . واژه افغان در سال 1343(1964) و در قانون تصويبي محمد ظاهر شاه با تعريفي تازه و به معني همه افراد شهروند كشور افغانستان به كار رفت . هر چند كه هنوز خيلي از مردم اطلاق اين واژه را به اتباع افغانستان قبول ندارند . اين عده ادعا مي كنند كه تبعه افغانستان هستند اما افغان نيستند .
جغرافياي طبيعي :
موقعيت : در ميان جنوب آسيا و آسيايه ميانه و خاورميانه
مختصات جغرافيايي : ميان 60 تا 75 درجه خاوري و ميان 29 تا 38 درجه شمالي
پهناوري : پهناوري افغانستان 652090كيلومتر مربع است (چهل و يكم در جهان و يازدهم در قاره آسيا)
مرزها
كل : 5529كيلومتر ** ايران : 936 كيلومتر ** تركمنستان : 744 كيلومتر ** ازبكستان : 137 كيلومتر ** تاجيكستان : 1206كيلومتر ** چين : 76 كيلومتر ** پاكستان : 2430 كيلومتر
آب و هوا :
آب و هواي بري ، تابستان گرم و زمستان سرد
بلنديها :
افغانستان همچون اغلب كشورهاي آسياي ميانه محصور در كوهستانها و خشكيها است بيشتر مناطق اين كشور كوهستاني است اما در جنوب و جنوب باختري منطق پستي نيز وجود دارد .
بلندترين نقطه : قله نوشاخ به بلندي 7485 متر از سطح دريا
پست ترين نقطه : رود آمودريا به بلندي 258 متر از سطح دريا
منابع طبيعي :
از منابع طبي اين كشور ميتوان به گاز طبيعي ، نفت ، زغال سنگ ، مس ، كروميت ، طلق (نوعي كاني شفاف به رنگهاي سفيد وسبز و خاكستري) ، سولفات باريم ، گوگرد ، سرب ، روي ، آهن ، نمك طعام ، سنگهاي قيمتي و اورانيوم و ...اشاره كرد.
جغرافياي انساني :
پرجمعيت ترين شهرها به ترتيب كابل ، قندهار ، مزارشريف و جلال آباد هستند . روابط خويشاوندي و خانوادگي در ميان مردم افغانستان بسيار نزديك و صميمانه است . در اين كشور مسائل حاد ميان مردم توسط ريش سفيدان و بزرگان حل و فصل ميشود.
جمعيت :
بر پايه سرشماري مقدماتي كميته ملي احصاييه كشور جمعيت افغانستان در سال 1385 شمسي 24ميليون تن بوده است اين آمار شامل ميليونها مهاجر افغاني مقيم ايران و پاكستان و كشورهاي ديگر نميشود .
گروههاي نژادي :
گروههاي نژادي افغانستان عبارتند از :پشتون ، تاجيك ، هزاره ، ازبك ، تركمن ، ويماق ، بلوچ ، پشه يي ، نورستاني ، اسماري (گجر) ، قزلباش و ...
تاجيكها بيشتر در نيمه شمالي ، هزاره ها بيشتر در مناطق مركزي ، پشتونها بيشتر در نيمه جنوبي ، بلوچ در جنوب باختري ، قومهاي ازبك و تركمن در شمال و اقوام نورستاني و پشه يي در مناطق مركزي و شرقي كشور بسر ميبرند .
تاريخ افغانستان :
بيشتر اقوام ساكن در افغانستان از مردماني هستند كه از 3 هزار سال پيش به تدريج به اين سرزمين آمده اند . افغانستان كنوني از آن هنگام تا سال 1126ه. ش (1747م) كه از امپراتوري ايران جدا شد زير سلطه حكومتهاي بسياري از جمله هخامنشيان ، سلوكيان ، اشكانيان ، ساسانيان ، امويان ، عباسيان ، صفاريان ، سامانيان ، غزنويان ، غوريان ، سلجوقيان ، خوارزمشاهيان ، ايلخانان مغول ، تيموريان ، گوركانيان ، صفويه و افشاريه بوده است در سال 1126احمد شاه دراني كه از سرداران نادر شاه بود پس از مرگ او افغانستان كنوني را پايه گذاري كرد .
از زمان قبل از استقلال افغانستان در سال 1298اين كشور دو بار توسط امپراتوري بريتانيا اشغال گرديد و تا زمان اعلان استقلال آن توسط امان الله خان در 1298سياست خارجي افغانستان زير نظر مستقيم امپراتوري بريتانيا بود پس از اعلام استرداد  استقلال افغانستان اين كشور روابط مستقيم خود را با كشورهاي ديگر برقرار ساخت .
يك دوره كوتاه مدت كه بنام دهه دموكراسي ناميده ميشود در اين كشور در ده سال پاياني دوره پادشاهي محمد ظاهرشاه بوجود آمد و با كودتاي سال 1352داوود خان به پايان رسيد داوود خان پسر كاكاي محمد ظاهرشاه آخرين پادشاه افغانستان بود و خودش اولين رييس جمهور كشور گرديد. البته عده اي از مردم دوره داوود خان را بهتر از دوره ظاهر شاه مي دانند .
 در سال 1373يك نيروي چريكي بنام مجاهدين رژيم 14ساله كمونيستي را شكست داد .
مجاهدين موفق به تشكيل دولت ملي نشدند و جاي آنها را طالبان كه از حمايت مادي و معنوي پاكستان و عربستان سعودي سود ميبرد گرفت . طالبان با فكر و دستور امريكا ، سرمايه عربستان و اجراي پاكستان بوجود آمد .  طالبان نيز نتوانست بقاياي مجاهدين را كه عليه آنها پايداري ميكردند به طور كامل سركوب نمايد . رژيم طالبان در سال 1380با حمله ائتلاف بين المللي به رهبري امريكا از هم پاشيد .
بعد از اين تاريخ از سال ۲۰۰۱ میلادی بعد از کنفرانس بن (Bonn) در اثر توافق گروه‌های افغانستاني دولت موقت به رهبری حامد کرزی روی کار آمد. حکومت در ۷ دسامبر ۲۰۰۴ میلادی به ریاست جمهوری حامد کرزی شکل گرفت و در ۱۹ دسامبر سال ۲۰۰۵ نیز انتخاب مجلس قانون‌گذاری آن را تکمیل کرد.
ديگر اطلاعات
افغانستان عضو سازمان ملل و اکو است . حکومت در این کشور جمهوری اسلامی است. این کشور دو مجلس دارد: مجلس نمایندگان با ۲۴۹ عضو و مجلس سنا با ۱۰۲ عضو . سن قانونی در این کشور 18 سالگی است . نظام قضایی این کشور تلفیقی از قوانین شهروندی و دینی است . هم‌اکنون احزاب زیادی در این کشور در حال فعالیت هستند .
واحد پول آن افغانی نام دارد که از سال۲۰۰۰ به بعد ارزش‌ها به نسبت دلار رو به بهبودی دارد . صنایع زیادی در افغانستان موجود نیست. با این حال صنعت قالی‌بافی ، فرش‌های دستی ، گلیم و نمد در این کشور به طور خودجوش وجود دارد. افغانستان سالانه حدود دو و نیم میلیون متر مربع فرش صادر می کند كه متاسفانه اكثر سود آن به علت عدم مديريت صحيح در افغانستان به جيب پاكستانيها مي رود .
افغانستان هم‌اینک دارای یک سازمان رسانه‌ای ملی به نام « رادیو تلویزیون ملی افغانستان (RTA) » است كه يك شبكه تلويزيوني و يك شبكه راديويي دارد . علاوه بر RTA نزدیک به ۱۰۰ شبکه رادیویی و بيش از دهها شبکه تلویزیون خصوصی در این کشور وجود دارد . رشد و توسعه نظام ارتباطی افغانستان به دلیل کوهستانی بودن این کشور بسیار کند صورت می‌گیرد که مستلزم توسعه کیفی در زمینه ماهواره‌ است .